Martin Koolhoven
Over Jack Nicolson / film Chinatown
TheaterCinema
- Normaal
- € 17,00
- Kortingpas
- € 15,50
- Bibliotheekpas
- € 15,00
Deze voorstelling is inclusief een pauzedrankje.
KOOLHOVENS KEUZE
Martin Koolhoven over Jack Nicolsoon
Film: Chinatown
Verenigde Staten 1974.
Film noir van Roman Polanski.
Met o.a. Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Huston, Perry Lopez en John Hillerman.
Man met mes: 'You're a very nosy fellow, kitty cat. Huh? You know what happens to nosy fellows? Huh? No? Wanna guess? Huh? No? Okay. They lose their noses.' En hij trekt het mes, waarvan hij de punt in een neusgat van privédetective J.J. Gittes heeft gestoken naar zich toe, en snijdt diens reukorgaan open.
Dit is wellicht het krachtigste beeld uit de film noir klassieker Chinatown. De man met het mes is Roman Polanski, die de film ook regisseerde, Gittes wordt gespeeld door Jack Nicholson. De plot is te gecompliceerd en te vernuftig in elkaar gezet om zo maar even na te vertellen. De dialogen zijn onovertroffen. Het briljante, zij het door Polanski naar diens hand gezette scenario, is van Robert Towne.
Altijd al eens les willen hebben van een echte Hollywood regisseur?
Martin Koolhoven behoeft eigenlijk geen introductie. Als een van de bekendste Nederlandse filmmakers deelt hij zijn inzichten in film al jarenlang in programma’s als Op1, De Wereld Draait Door en zijn eigen tv-programma De Kijk van Koolhoven.
In De Keuze van Koolhoven neemt regisseur Martin Koolhoven (Brimstone, Oorlogswinter) je een avond mee in zijn fascinatie voor films. Het eerste uur behandelt Martin a.d.h.v. door hem uitgekozen filmfragmenten het thema van de avond, na de pauze volgt een hoofdfilm.
Thema en bijbehorende film worden enkele weken van te voren bekend gemaakt. Na afloop is er tijd voor een gezellige nazit, mét Martin natuurlijk.
Over Martin Koolhoven
Martin Koolhoven is één van Nederlands meest succesvolle filmmakers, die zowel eigen scenario’s verfilmde als die van anderen. Martin eet en drinkt film; over hem schreef HP De Tijd ooit dat er celluloid door zijn aderen stroomt.
Hij begon met kleine arthouse films, maar via kaskrakers als Het Schnitzelparadijs en Oorlogswinter, maakte hij enkele jaren terug internationale debuut met Brimstone, de eerste Nederlandse western die aan meer dan tachtig landen werd verkocht.
In deze presentatie deelt Martin zijn passie voor film met de zaal. Hij loopt langs de films die voor hem belangrijk zijn geweest om zelf filmmaker te worden. Maar ook waarom de ze films zo belangrijk zijn in de filmgeschiedenis. Hij vertelt waarom sommige scenes zoveel indruk op hem maken en kruipt in de huid van de regisseur: waarom heeft hij voor deze aanpak gekozen en welke invloed heeft dat op hoe wij de film beleven? Wat was het doel van de film en wat was de impact? Heeft de regisseur met zijn keuzes zijn doel bereikt… ?
Aan de hand van de films leert Koolhoven ons op een andere manier naar film kijken.
K